Despre școala în pandemie, avantaje și dezavantaje, chiar de la elevi
Material realizat de Giulia Petrușcă
În această perioadă, pandemia a adus dificultăți majore în special în viața elevilor. Aceștia au fost nevoiți să se obișnuiască cu trecerea de la învățământul online la cel fizic și invers, cu sisteme hibrid și cu schimbări făcute peste noapte. Mulți elevi sunt de părere că pandemia le-a „furat” adolescența și experiența liceului. M-am decis să vorbesc cu elevi de la diferite școli, chiar din județe diferite, pentru a afla perspectiva lor.
Meditații
Un prim aspect despre care am discutat a fost acela al necesității meditațiilor pentru a suplini materia făcută online. Cei mai mulți cred că materia s-a pierdut în timpul orelor online, că eficiența, atât a elevilor, cât și a profesorilor a scăzut în mediul virtual, iar interesul nu și-a găsit locul în afara școlii. Materiile pentru bacalaureat au fost cele mai des amintite la capitolul meditații: „interesul profesorilor și al elevilor nu prea există pe perioada orelor online și chiar simt că fără meditații nu o să reușesc să iau notele pe care mi le doresc la bac”, spune un elev de la Colegiul „Gheorghe Lazăr” din Sibiu.
Mai există și aceia care au ales să se descurce singuri, fără meditații, și să fie autodidacți: „Am știut cum să-mi împart timpul. Făcând asta, am acordat destulă atenție fiecărei materii astfel încât să fiu la zi cu lecția”, mi-a zis cineva de la Colegiul Pedagogic „Andrei Șaguna”. Am întrebat și un elev din Cluj, de la Colegiul „Emil Racoviță” care a spus că, deși nu a ales să facă ore în particular, nu contestă că l-ar fi ajutat mai mult decât ceea ce s-a făcut la școală, online.
Provocări legate de acomodare
„Acomodarea cu mediul online nu e grea, în schimb acomodarea cu lipsa de motivație și de interes pentru anumite materii a fost tare dificilă. Eram o elevă destul de silitoare înainte, iar acum nu mai reușesc să-mi organizez timpul astfel încât să pot să nu rămân în urmă și să fac totul la un nivel ridicat.”, spune o elevă de la Colegiul Naţional Pedagogic „Andrei Şaguna”. Cred că este unul din gândurile care ne unesc pe noi, elevii din țară.
Cum stăm cu acomodarea, cu limitarea interacțiunii într-o perioadă a vieții în care pe asta ne-am baza în mod normal? Drumul către școală, timpul petrecut cu colegii în pauze, puținele ore petrecute în laboratoare, în care se mai făceau experimente practice… toate astea au fost amintite de cei pe care i-am întrebat. Totuși, un elev de la Colegiul „George Coșbuc” din Cluj a spus că, de la un punct, și școala online a devenit o rutină, ceea ce înseamnă că, vrând-nevrând, tot trebuie să te obișnuiești cu acest mers al lucrurilor.
Plusuri și minusuri
Plusuri și minusuri? Minusurile sunt cam aceleași și, cu siguranță, simțite de fiecare dintre noi: „am ratat ani buni de liceu pe care îi puteam petrece cunoscându-ne colegii și pe noi înșine”, „informație asimilată de prea puțini elevi”, „clasicele scuze cu nu am semnal sau nu îmi merge microfonul/camera pentru a ne fofila” și „devenim mult prea comozi, poate chiar leneși”. În funcție de interesul fiecăruia, există diverse plusuri ale școlii online.
Unii aleg să se concentreze pe cursurile de pregătire pentru facultate, în speranța că se vor da admiteri normale și nu se va mai intra pe notele din examen. Alții învață să gătească, se reinventează sau se descoperă pe plan personal prin sport sau lectură, dar cei mai mulți se bucură de „note mari pe muncă puțină”, după cum spune un elev de la Colegiul „Octavian Goga” din Sibiu. Comoditatea locuinței se pare că are diferite efecte asupra procesului de învățare pentru fiecare dintre noi.
Frici
I-am mai întrebat pe colegii mei care sunt fricile lor: „Ne temem că nu vom putea reveni la normal prea curând, și este normal”. Mulți se gândesc că acel prim semestru de liceu de când erau în clasa a IX-a va fi o normalitate uitată. „Cea mai mare frică a mea este bacul, deoarece examenul cere multe, iar noi ca elevi primim puțin”. „Profesorii au așteptări mult prea ridicate de la noi după un an jumătate în care nu și-au prea îndeplinit scopul de dascăl. Testele și tezele sunt tot la același grad de dificultate ca și cele de când mergeam fizic”.
În esență nu s-a schimbat nimic din modul profesorilor de a preda, doar că acum s-au obișnuit cu tehnologia și le este mai greu să țină atenți elevii, cu toate tentațiile social media. Un elev din Cluj se teme că dacă acest mod de a preda nu se modifică într-un sens pozitiv și interactiv, interesul pentru școală, fie ea fizică sau în mediu virtual, ar scădea din ce în ce mai tare. Elevii se tem în primul rând că se află foarte departe, intelectual vorbind, de cerințele neschimbate ale sistemului educațional românesc.
„Fă-ți un program, organizează-ți timpul mai bine și, dacă nu știi ceva, nu te chinui foarte tare asupra lucrului respectiv, întreabă pe cineva!”. Pare a fi a cel mai bun sfat pe care ți-l poți da în această situație de incertitudine, fie că ești elev ori profesor.
*Articol publicat în ediția tipărită, Exercițiul 18 #5
cover foto: Unsplash/Aleksi Tappura