TeachU – un nou tip de educație
Material realizat de Ingrid Ștefan, Iași, pentru Exercițiul18 #4
„Sistemul nostru educațional nu încearcă să acopere nevoile elevului. Sistemul nostru educațional fie îi tratează pe toți ca și cum ar fi olimpici, fie îi ia în seamă doar pe cei olimpici sau cei care sunt capabili să înțeleagă totul în doar o secundă. Până la urmă, e imposibil să răspunzi la nevoile a 30 de elevi, câți sunt într-o clasă, în 3 ore pe săptămână, pentru că nu așa funcționează oamenii. Iar meditațiile sunt un fel de afacere și nu toți elevii își permit acest lucru , așa că atunci apare această diferență foarte mare la nivel de educație și performanțe . Noi am vrut să oferim ajutor celor care au nevoie și nu pot să îl obțină prin mijloacele clasice.”
Așa a apărut TeachU, platforma de meditații gratuite de la liceeni pentru liceeni, din dorința a zece elevi de a-și împărtăși atât cunoștințele, cât și pasiunea pentru oameni, care stă la baza unei astfel de inițiative ambițioase. TeachU a luat naștere în cadrul competiției ReForm, în 2017, parte a programului Creatori de Viitori, care le oferă tinerilor cu performanțe diverse șansa de a se pune în pielea unui antreprenor și de a veni cu o idee prin care să rezolve o problemă sau să satisfacă o nevoie remarcată de ei la nivel social. În prezent, platforma dispune de peste 200 de oameni pasionați, dintr-o varietate de domenii, care împărtășesc din experiența și cunoștințele lor tuturor celor interesați. Și unul dintre acești oameni este chiar Gabriela Diana Oprea, care a fost acolo de la început, în calitate de fondatoare , și cu care am avut plăcerea să discut în detaliu despre ce înseamnă TeachU și ce implică ca proiect. Și pentru că, până la urmă vorbim de oameni pasionați, am început discuția chiar pe această notă:
Cum te simți tu ca mentor să știi că poți să împarți o fărâmă din pasiunea ta cu ceilalți?
Mie îmi place foarte mult să predau în general și asta nu neapărat doar pentru că sunt interesată de chimie, chimia fiind aria mea de activitate . Atunci când predau la nivel de liceu spre exemplu, nu e pasiunea pentru chimie cea care mă îndeamnă să continui, ci mai mult pasiunea pentru oameni, întrucât îmi place să îi văd pe oameni că înțeleg ceea ce le explic sau să îmi dau seama că modul în care am formulat eu anumite concepte le-a „deschis ochii” și i-a făcut să se prindă singuri de mersul lucrurilor. Există acest stereotip în cazul profesorilor care spune că, atunci când vii și predai o faci din pasiune pentru materia aleasa, dar de cele mai multe ori nu predarea aceleiași lecții de 100 de ori e ceea ce te îndeamnă să nu renunți, ci mai ales dragostea pentru oameni. Deci am aflat că dragostea pentru oameni e fundația unui pedagog de nădejde, dar de unde provine aceasta?
Cum ți-ai descoperit tu această pasiune pentru oameni?
Nu am avut un moment în care mi-am dat seama, a fost totul natural. Eu dintotdeauna citesc foarte mult și consider că tocmai cărțile m-au ajutat să-mi dezvolt pasiunea pentru oameni, întrucât în universul literar aceștia sunt descriși într-un mod mult mai amplu. Într-un fel, cred că tratez toți oamenii din viața mea ca pe niște personaje din cărți, nu ca fiind ireale, ci ca fiind tocmai niște oameni reali, pe care vreau să îi cunosc și să îi înțeleg, pentru că asta mă umple de fericire.
Pasiunea pentru oameni e ceea ce ne ghidează în multe domenii ale vieții, dar important este să vedem cum o putem canaliza spre a avea un impact pozitiv asupra societății în care trăim. Iar TeachU este exact un model de așa ceva, căci această platformă nu numai că ajută peste 1500 de elevi din România să asimileze informații dintr-o varietate de domenii, ci oferă liceenilor și studenților șansa de a-și pune în practică talentele pedagogice și a participa la un schimb de experiență.
În ce fel crezi că TeachU îi influențează pe tinerii participanți, atât ca mentori cât și ca elevi?
Eu pot să vorbesc acum din ambele perspective, deși nu doresc să mă comport ca și cum experiența mea este una generală. Cred că pe mentori îi ajută pe de-o parte să își dezvolte abilitățile pedagogice și pe de altă parte să înțeleagă mai bine materia pe care o predau. Ei dispun de asemenea de autonomie în organizarea lecțiilor, ceea ce nu e un lucru foarte întâlnit pentru tineri, care au un “drum pavat”, cu niște checkpoint-uri* la care știu că trebuie să ajungă , fără posibilitatea de a fi creativi și a-și urma propria cale. Iar TeachU le oferă tocmai această oportunitate.Cât despre elevi, pe lângă acumularea de informații, cred că TeachU îi ajută și să învețe cum să treacă peste unele dificultăți pe care le întâmpină în sistemul nostru educațional.
Și totuși, prin ce diferă meditațiile TeachU de meditațiile clasice?
Fiind de la liceeni pentru liceeni e mult mai uțor să comunici și să creezi o legătură, să îl faci pe elev să se deschidă, pentru că de foarte multe ori în fața profesorului îi e frică să o facă. Noi la TeachU facem meditațiile unu la unu și atunci este un aer mult mai relaxat și poți să discuți mai prietenește.E, în esență, un schimb de informații și experiențe. Eu ca mentor împărtășesc din cunoștințele mele, iar persoana cealaltă împărtășeste din experiența ei. Nu e dinamica clasică profesor-elev.
Un schimb de experiența și informații?
Dacă se poate numi așa. Pentru că, prin TeachU, noi nu am vrut doar să facilitam transmiterea de informații, ci să creăm o comunitate de oameni care se ajută unii pe alții. Și cred că am reușit asta. Cunosc foarte mulți oameni, prieteni de-ai mei, care sunt și mentori, dar au luat și ei la rândul lor meditații în diverse domenii, ceea ce înseamnă că am ajuns și în punctul acela în care am format un fel de comunitate.
Și acum ca ați reușit acest lucru, care sunt viitoarele planuri pentru TeachU?
O să iau întrebarea asta sub două forme: ca pe o întrebare atât despre pltaforma TeachU în sine, cât și o întrebare despre comunitate și oameni. În ceea ce privește platforma, am primit recent niște sponsorizări pe care dorim să le investim în îmbunătățirea site-ului. O să fie o surpriză, dar speram ca TeachU să primească o noua față care să fie și mai atractivă. Iar legat de oameni, noi nu vrem să ne oprim aici. Deși avem 1500 de participanți pe TeachU, am vrea să continuăm să ajutăm cât mai mult. Suntem constant deschiși la noi mentori. Mi-ar plăcea să ne extindem și ca inclusivitate și aș vrea să putem să fim prezenți și în grupurile minoritare ca de exemplu, vorbitorii de limba maghiară.
Dacă tot ai deschis această invitație către noi posibili mentori, dă-mi 3 calități pe care ar trebui să le aibă o persoană care dorește să își împărtășească pasiunea pe TeachU
Căutăm ca mentorii să fie comunicativi, pasionați și deschiși, să pună întrebări atunci când consideră că e cazul. Procesul nostru de selecție are două etape: un formular și un interviu, în care persoana în cauză trebuie să se pună în poziția de profesor și să ne predea ceva din domeniul ales Nu e necesar să fie un bun pedagog de la început, pentru că, până la urmă, TeachU este, printre altele, o experiențș de învățare, iar noi ne aflăm aici că să oferim ajutor și îndrumare.
În final, cum vezi tu TeachU în momentul de față și ce așteptări ai de la acest proiect pe mai departe?
Per total, eu cred că TeachU oferă o experiență educațională cu impact pozitiv și demonstrează faptul ca poate exista și alt tip de educație decat cea clasică.Cât despre așteptări, mi-ăs dori ca elevii să fie încurajați să descopere lucruri mai interesante decât ceea ce se face la școală, lucruri care să le stimuleze dorința de cunoaștere și creativitatea. Iar între timp, noi vom încerca să le aducem în atenție diverse domenii,deoarece cu cât sunt confruntați cu astfel de concepte mai des, cu atât devin mai receptivi la o schimbare de perspectivă.