O lecție mișto de istorie: Cultul personalității – la Festivalul Tânăr de la Sibiu
Manualul de istorie zice că „ideea de cult al personalității provine din practicile regimurilor totalitare de a promova o atitudine sistematică și exagerată de admirație față de un conducător, considerat ca fiind înzestrat cu calități deosebite pe toate planurile”.
Regizorul Matei Luckacs vede însă „Cultul personalității” ca pe un talk-show de televiziune ce poate fi văzut împreună cu familia. Acest talk-show este prezentat de însuși Nicolae Ceaușescu ce dezbate cu invitații săi, Ana Pauker și Gheorghe Gheorghiu-Dej, momente din istoria Partidului Muncitoresc Român, ce devine apoi Partidul Comunist Român. Printre discuțiile pe teme politice se mai presar și câteva picanterii din viețile private ale acestor personaje, astfel încât emisiunea să fie pe placul tuturor. Total diferit de cum învățăm noi la școală, nu?
Este interesant că, la 30 de ani de la căderea regimului comunist, Festivalul Tânăr le aduce la Teatrul Gong cele mai influente figuri ale istoriei recente a României: Ana Pauker, Gheorghe Gheorghiu-Dej și Nicolae Ceaușescu, figuri despre care se știu prea puține lucruri „din culise”. Și totul sub o formă televizată, pentru că „și în prezent populația se informează de la televizor. Este important să ne cunoaștem istoria și personajele istorice în complexitatea lor, iar punerea lor pe o scenă te obligă să le descoperi și alte laturi decât cele ideologice”, susține Matei, regizorul și scenaristul spectacolului. Istoria anilor ’50 este foarte rar asumată pe scenă iar aceasta este o îndrăzneață interpretare a personajelor de epocă. Lupta pentru putere este centrul în jurul căruia se construieşte acest ping-pong de idei ce provoacă publicul la cercetare.
Raj-Alexandru Udrea a interpretat un Nicolae Ceaușescu atipic, complet diferit de acel Ceașcă pe care îl știm noi, cu accente gay, dar şi cu dorința de a fi în lumina reflectoarelor, ceea ce anticipează un cult al personalității dus la extrem în perioada lui. Născut după căderea dictatorului, Alex a avut libertarea de a se juca liber pe personaj aflând mai multe despre el din poveștile celor din jur, improvizând și reacționând contrar tuturor stereotipurilor arhi-cunoscute despre el. „Dacă Ceaușescu ar fi fost așa cum am fost eu în seara asta, era mult mai amuzant comunismul” spunea actorul la sesiunea de Q&A de după spectacol.
Ana Pauker în interpretarea Oanei Rusu are aura de strong independent woman (cum ar zice românul la 30 de ani de la revoluție), care se luptă cu concepțiile misogine şi antisemite din interiorul partidului. Ana devine femeia puternică ce câştigă luptele prin inteligență şi carismă, fiind un personaj periculos, inflexibil, umanizat, dar niciodată vulnerabil.
Gheorghiu-Dej pare să fi fost un om al plăcerilor, petrecăreț, care încearcă să îşi ascundă agresivitatea în fața camerelor, după cum alege să-șl însușească Andrei Șerban.

Totul pare a fi contrar așteptărilor, dar în esență, personajele sunt umanizate în ciuda ideologiei pe care o susțineau. Cu siguranță spectacolul pune o pată de culoare în percepția tinerilor asupra perioadei comuniste prin niște personaje nu foarte familiare.
„Rolul acestui spectacol nu este de a oferi niște răspunsuri sau de a spune exact ceea ce s-a întâmplat, ci de a trezi interesul, în principal în rândul adolescenților, pentru care am jucat destul de mult. Sunt reacții. Intrau liceeni în timpul spectacolului pe Wikipedia și căutau personajele.” observă regizorul.
O lecție de istorie a comunismului spusă altfel, ce nu se ia foarte în serios, o istorie pe care cu siguranță am învăța-o mult mai ușor și mai repede, ,,Cultul personalității” reunește trei figuri importante ce sunt puse să relaționeze cu propriile lor legende, într-o abordare neconvențională a istoriei postbelice.
Scenariu și regie: Mihai Lukács
Scenografie: Iulia Toma
Sound design: Rek Abu
Video art: Claudiu Cobilanschi
Compoziție muzicală: Nicky Stevens
Grafică: Ioana Maria Marin
Cu: Oana Rusu, Andrei Șerban, Raj Alexandru Udrea
Compania de Teatru Giuvlipen
MACAZ – Bar Teatru Coop.