De ce e considerat TikTok-ul arma politică a secolului?
de Corina-Elena Luca
Algoritmul TikTok e diferit de al altor rețele, constă în monitorizarea activității din aplicație. Interacțiunile utilizatorilor, precum aprecierile, comentariile și conturile urmărite, sunt folosite pentru a personaliza pagina „Pentru Tine”. Chiar și la prima utilizare, TikTok prezintă un set de videoclipuri populare pentru a stabili preferințele inițiale ale utilizatorului. Dacă interacțiunile indică o înclinație politică spre stânga sau dreapta, fluxul viitor al utilizatorului se va adapta corespunzător.
În contextul actual, este esențial sa fim critici față de conținutul pe care îl întâlnim pe TikTok mai ales când vine vorba de mesajele politice. Este important să verificăm sursele informațiilor, să fim conștienți de algortimul care personalizează fluxul de conținut și să nu fim influențați de postări care nu sunt clar etichetate sau verificate. În plus, trebuie să înțelegem impactul acestui tip de conținut asupra opiniei publice și să se implice activ în discuții fundamentate pe fapte.
Cum ne manipulează rețelele sociale?
Conform Expert Forum, începând din septembrie 2024, hashtag-urile politice domină tendințele pe TikTok în România, alimentate de conținut care susține candidați prezidențiali. Deși TikTok declară că interzice reclamele politice plătite, multe postări rămân neetichetate și sunt promovate fără transparență. Expert Forum semnalează o campanie intensă coordonată de conturi și influenceri care promovează indirect politicianul Călin Georgescu, evitând etichetarea publicității plătite. Un exemplu este campania #echilibrusiverticalitate, cu 2,4 milioane de vizualizări, unde influenceri folosesc caracterizări copiate din discursul acestuia, fără a-l menționa explicit.
Mihnea Măruță, jurnalist și autor, dezvoltă modul în care funcționează algoritmul Tiktok, mai ales în contextul alegerilor, el explică cum rețelele sociale colectează și folosesc date despre utilizatori pentru a le influența opiniile și comportamentele. Ele pot modela alegeri sociale și politice, devenind mai puternice decât realitatea fizică. E important să fim conștienți de acest impact.
La fel, cei de la Recorder, arată printr-un scurt experiment digital realizat de către Levi Elekes, un antrepenor român, cât de ușor poate obține cineva primul milion de vizualizări pe TikTok. Această demonstrație confirmă încă o data vulnerabilitățile rețelei și tentația politicienilor de a o folosi ilegal in campania electorala.
Chiar daca tiktok a avut o influență, totuși date recente dezvăluie si anumite slăbiciuni pe care le au retelele din grupul meta. Acest raport oferă perspective critice asupra influenței platformelor digitale asupra opiniei publice și procesului electoral din România în timpul alegerilor prezidențiale din 2024.