Throwback Maratonul Internațional Sibiu 2019 #2
Universul Simțurilor – interviu cu Camelia Balint
Interviu realizat de Patricia Cîrtog
Acest proiect a început cu ce-ar fi dacă. Inițiat de CSEI 2, scopul a fost crearea unei camere senzoriale, un mediu terapeutic recomandat pentru tulburări din spectrul autist, tulburări senzoriale, Sindrom Down, ADHD, tulburări neuromotorii, întârzieri de limbaj, tulburări de învățare, dificultăți de coordonare.
Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.2 (prescurtat CSEI 2) este un mediu școlar prielnic pentru dezvoltarea copiilor cu deficiență auditivă, vizuală și tulburări din spectrul autist. Aceasta are în vedere integrarea socială și profesională a copiilor, prin oferirea serviciilor de învățare-terapie-recuperare.

Este o provocare pentru noi, deoarece dorim să oferim calitate. Suntem încă într-o perioadă de adaptare, în care punem accentul pe îmbunătățirea serviciilor oferite. Pentru dizabilități diferite sunt necesare dotări specifice și terapii specializate. Deși preocupări pentru soluții de îmbunătățire au existat întotdeauna, acestea sunt limitate de resursele financiare pe care le avem și acest lucru îți lasă impresia că nu e suficient. În plus, trebuia și ca lumea să afle de noi, să afle că în CSEI nr. 2 Sibiu funcționează o grădiniță și o școală specială, că ne adresăm tuturor copiilor cu dizabilități și că ne preocupăm să fim buni în ceea ce facem. Asa că, ne-am zis ce-ar fi dacă am depune un proiect la maraton, spune Camelia Balint, director adjunct al școlii și coordonatoarea proiectului.
Și pentru a face totul mai clar pentru, am ales să aflu chiar de la ea detaliile experienței de alergător.
Cum se simte efortul fizic pentru o cauză în care crezi din toată inima?
Pentru prima dată în viață am alergat 5 km. Poate părea o gluma pentru un alergător cu experiență, dar pentru mine și pentru colegii mei a devenit ceva mai mult decât o datorie de onoare. Am făcut un fel de legământ, ne antrenam fiecare când și cum puteam și ne trimiteam zilnic mesaje de susținere. Eu alergam dimineața și, cu tot efortul, la antrenamente niciodată nu am reușit 5 km. În ziua maratonului simțeam o mare presiune din acest motiv. Aveam sentimentul că toți susținătorii mei o sa fie cu ochii pe cursa mea și speram din suflet să nu dezamăgesc.
Însă acea cursă a fost mai mult și mai frumos decât mi-aș fi putut imagina. Mii de oameni îndreptându-se în aceeași direcție, cu același scop, cu zâmbetul pe buze și cu o strălucire aparte în priviri. Asta cred ca ne-a însuflețit pe toți. Da! Am reușit să termin cursa zâmbind și simțind ca daca ar mai fi trebuit sa alerg aș mai fi avut putere.
Cine beneficiază de pe urma acestui proiect?
În primul rând beneficiază copiii. Camera polisenzorială este o lume magică pentru ei. Cei mai multi oameni se confrunta cu tulburari senzoriale, pot înțelege și exprima asta (nu-mi place gustul, mă deranjează lumina). În cazul copiilor cu dizabilități, daca unul sau mai multe simturi sunt perturbate, mesajele senzoriale trimise la creier sunt incorecte. iar realitatea este interpretata in mod eronat, acesta fiind un factor foarte stresant, care împiedică dezvoltarea. Terapia prin integrare senzoriala ajută la crearea un echilibru, îl ajută pe copil să înțeleagă stimulii pe care ii primește din exterior și să reacționeze potrivit fiecăruia.
De ce este magic?
Copilul alege ce și cât poate și tot el îți arată când este pregătit să meargă mai departe. În camera polisenzorială am văzut doar copii fericiți!
Am descris cât se poate de simplu ce se întâmplă în camera polisenzorială, însă intervenția teapeutică este mai complexă.Tot prin intermediul acestui proiect, profesorii s-au specializat în integrare senzorială și terapii specifice. Deci, beneficiari sunt și profesorii.
Nu în ultimul rând, acest proiect ne-a făcut să ne descoperim pe noi, profesori, colegi, părinți, cei care am coalizat în jurul acestei idei, aceea de a oferi ceva mai bun copiilor noștri.
„Pare că am intrat în altă școală” ne-a spus una dintre mămici… însă gândul nostru a fost că mai avem lucruri de îmbunătățit. Am început studiul DALI pentru modernizarea și reabilitarea școlii, lucrăm la un proiect pe fonduri norvegiene pentru eficientizare electrică și termică. Este important să menționez că toate acestea au început în urma maratonului, de la unul dintre susținătorii noștri, care ne-a spus că ne ajută mai puțin financiar, dar ne arată cum să gândim larg și să țintim sus.