,,Nu-ți merge platforma, ne vedem la toamnă”. Studenții dincolo de ecrane.
de Aura-Maria Trif
Pandemia a încurajat învățământul universitar. Deși nu pare real, datele oferite de Institutul Național de Statistică în anul 2021 atestă faptul că atât populația școlară de nivel superior, cât și numărul absolvenților a crescut comparativ cu anul 2020. Ce lucru îmbucurător, nu? Totuși, efectele pandemiei nu se rezumă doar la cifre, ci la experiențele mai mult sau mai puțin fericite ale studenților din cei doi ani de pandemie.
Peste 150 de studenți din toată țara ne-au împărtășit gândurile, dezamăgirile și lecțiile din anii de studenție online, iar răspunsurile acestora contrazic oarecum orice statistică iluzoriu pozitivă. Principalele minusuri reproșate de studenți universităților sunt: lipsa de organizare și comunicare, decizii luate pripit (precum trecerea nefirească la predarea fizică), cantitatea de proiecte, neînțelegerile față de nevoile studenților, slaba pregătire digitală a cadrelor didactice, plata nejustificată pentru o perioadă de timp a căminelor și multe altele. Deși foarte mulți tineri preferă predarea online, datorită eficientizării timpului, există și studenți care sunt încântați de revenirea la normal, grație socializării și interacțiunii intensificate.

Studenți respondenți din diferite orașe, precum: Sibiu, Cluj-Napoca, București, Iași, Timișoara, Brașov, și multe altele, s-au declarat în proporție de 28% mulțumiți de gestionarea epidemiei de COVID-19 la nivel instituțional a universității lor, 26% nemulțumiți, iar 46% au preferat să nu răspundă la această întrebare. În ceea ce privește sprijinul emoțional oferit în cadrul universității, studenții au susținut că s-au simțit cel mai dezamăgiți de susținerea conducerii și cel mai mulțumiți de susținerea colegilor și a tutorilor de an.
Referitor la prestația profesorilor, tinerii au vorbit despre următoarele:
- Cantitatea de teme, sarcini și proiecte a fost mult prea mare;
- Promptitudinea feedback-urilor ar putea fi îmbunătățită;
- Doar jumătate din totalul de studenți a primit un sprijin corespunzător din partea profesorilor;
- Puțin peste jumătate din profesori au făcut față cu brio mutării rapide în mediul online.
- Exigența din timpul sesiunii a fost moderată;
- Peste 55% dintre profesori au fost deschiși la propunerile studenților;

Din punct de vedere individual, de la începutul predării în online, studenții au resimțit o multitudine de stări emoționale, drept dovadă diversitatea răspunsurilor primite. Dintre aspectele menționate reținem:
- o mare parte dintre studenți susțin că au simțit o stare de singurătate și anxietate mai ridicată decât de obicei,
- că peste 60% au întâmpinat probleme de concentrare în timpul cursurilor și s-au simțit suprasolicitați;
- că majoritatea studenților a avut o stare de îngrijorare constantă cu privire la starea de sănătate personală și a celor dragi;
- că performanțele academice s-au menținut sau au fost îmbunătățite considerabil;
- peste 50% dintre studenți au devenit mai autodidacți și independenți;
- peste 70% nu au luat în considerare ideea abandonului școlar;
- o mare parte dintre aceștia s-au dezvoltat din punct de vedere personal, descoperind noi pasiuni,
- în final, peste jumătate din respondenți au resimțit o stare de neliniște față de viitor.
La întrebările deschise, studenții au vorbit degajat despre neajunsurile educației online pe care le-au experimentat :„O dezamăgire este că am descoperit că oamenii, maturi fiind, tind să găsească vinovați în persoanele slabe pentru problemele pe care ei nu le pot controla și pentru care nu există o soluție concretă. De exemplu, în timpul pandemiei, am auzit fraze precum: ,,Dacă pică netul, pici și tu”/,,Nu-ți merge platforma, ne vedem la toamnă”/ ,,Nu mă interesează” etc. din partea profesorilor mei. Toți am fost afectați în egală măsură, am fi putut găsi soluții pentru absolut toate problemele, dar nu s-a dorit.”
În ciuda tuturor piedicilor și incertitudinilor, studenții au găsit o fărâmă de speranță și recunoștință, și au învățat că anumite calități precum adaptabilitatea, răbdarea, empatia, și aprecierea pot fi salvatoarea în momentele dificile. Tinerii au admis că sistemul online deține multe avantaje, că este foarte important să fii cât mai autodidact și într-o dezvoltare personală continuă. În final, studenții ne sfătuiesc să nu uităm că orice e posibil, că nimic nu este permanent, că fiecare persoană este unică și că orice încercare o putem transforma în avantajul nostru.
„Vin și zile mai bune, să avem încredere în asta! Perioadele grele nu vor ține la nesfârșit și fiecare experiență e menită să ne pregătească mai mult pentru viață, să ne facă mai puternici.”
cover foto: Pixabay